Kjør ikke med vinterdekk om sommeren: farlig og kostbart
Hopp raskt til:
Å bruke piggfrie vinterdekk om sommeren kan virke fristende, spesielt hvis du ikke har tenkt å kjøre mye i sommermånedene. Men det er faktisk farlig og kan være en dyr beslutning i det lange løp. Her er noen grunner til hvorfor du ikke bør kjøre med vinterdekk om sommeren:
5 grunner til å ikke kjøre med vinterdekk om sommeren
-
Lavere sikkerhet: Vinterdekk er utviklet for å gi maksimalt grep på snø og is, men på sommerføre kan de være farlige. Bremsestrekningen øker og bilen kan være vanskeligere å kontrollere, spesielt i skarpe svinger og på glatt føre.
-
Slitasje og økt drivstofforbruk: Vinterdekk har en mykere gummi som blir hardere i varmt vær, noe som kan føre til raskere slitasje og økt drivstofforbruk. Derfor vil vinterdekk slites raskere når de brukes om sommeren.
-
Høyere kostnader på lang sikt: Selv om det kan virke billigere å bruke vinterdekk om sommeren og dermed unngå å kjøpe nye dekk, kan det bli dyrere på lang sikt. Raskere slitasje og høyere drivstofforbruk betyr at du må bytte dekk oftere, og det kan føre til økte kostnader over tid.
-
Strid med regelverk: Bruk av vinterdekk om sommeren kan være i strid med lokale regelverk. Det kan føre til bøter eller enda verre, ulykker på veiene.
-
Redusert komfort: Vinterdekk kan også gi en mindre behagelig kjøreopplevelse om sommeren, med mer støy og vibrasjoner på grunn av den mykere gummiblandingen.
Du bør alltid bytte til sommerdekk når temperaturen stiger og bruke dekkene som er designet for å gi maksimal ytelse på sommerføre. Det kan spare deg for uønskede kostnader og øke sikkerheten for deg og passasjerene dine.
Jens Petter Bekkåsen | Servicemarkedssjef Autoria Nordlie
Les: Slik skifter du dekkene selv.
Hvorfor du bør unngå å kjøre med vinterdekk om sommeren
Mange bileiere kan kjenne på fristelsen til å utsette dekkskiftet fra vinter til sommer, og heller kjøre med de samme vinterdekkene gjennom hele året. Dette kan virke som en enkel og tidsbesparende løsning, men det er en farlig praksis som kan føre til alvorlige konsekvenser.
Vinterdekk er designet for å gi optimal ytelse under kalde og snødekte forhold. De er laget av en mykere gummiblanding som er tilpasset kulde, og som gir økt gripeevne på snø og is. Når temperaturen stiger og sommeren kommer, vil de samme dekkene imidlertid begynne å oppføre seg annerledes.
På varm asfalt vil de myke vinterdekkene få økt friksjon og slites raskere. Dette kan føre til dårligere kjøreegenskaper og redusert styringskontroll. Ved brå manøvreringer vil du ha nedsatt respons og mindre kontroll på bilen, noe som øker risikoen for ulykker.
I tillegg er vinterdekkene ikke optimale for våte forhold. På våt og varm asfalt vil dekkene få redusert dreneringsevne og kan føre til faretruende vannplaning. Dette er spesielt farlig på motorveier og ved høy hastighet.
For å unngå farlige situasjoner og redusere risikoen for ulykker, er det viktig å bytte til sommerdekk når temperaturen stiger over en viss grense. De fleste eksperter anbefaler å bytte til sommerdekk når temperaturen holder seg over 7 grader Celsius, men dette kan variere avhengig av lokale klimatiske forhold.
Les mer om dekkskift her.
Økt bremselengde med vinterdekk på sommeren
NAF har utført tester som viser at bruk av vinterdekk på sommerføre kan føre til økt bremselengde sammenlignet med bruk av sommerdekk. Ifølge testene vil piggfrie vinterdekk ha en lengre bremsestrekning enn sommerdekk på våt asfalt i varme temperaturer.
En test utført av NAF ved 80 kilometer i timen i 6 varmegrader på våt asfalt viste at piggfrie dekk hadde 10,5 meter lenger bremsestrekning enn sommerdekk. Ved 50 kilometer i timen i 20 varmegrader var bremsestrekningen hele 14,5 meter lenger med vinterdekk enn med sommerdekk.
Det er viktig å merke seg at bremselengden kan variere avhengig av faktorer som veidekke, temperatur og hastighet. Men generelt sett er det en risiko forbundet med å bruke vinterdekk på sommerføre, spesielt når det gjelder bremseevnen til bilen. Derfor anbefales det å bytte til sommerdekk når temperaturen stiger, for å sikre best mulig kjøreegenskaper og trafikksikkerhet.
Bruk av piggfrie vinterdekk om sommeren: Farlig og uheldig
Det kan være fristende å utsette dekkskiftet til høsten og kjøre på piggfrie vinterdekk gjennom sommeren. Men ifølge Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, er dette ikke en god idé. Han advarer om at piggfrie vinterdekk ikke er laget for bruk i sommervær, og kan føre til farlige situasjoner på veien.
Økt bremselengde er altså en av de største utfordringene med å bruke piggfrie vinterdekk på sommeren. Mindre sidestabilitet og større sjanse for vannplaning er også uheldige konsekvenser ved bruk av piggfrie vinterdekk om sommeren.
NAF oppfordrer derfor sterkt til å bytte til sommerdekk når temperaturen stiger, for å sikre optimal sikkerhet på veien.
Forskjellen mellom vinterdekk og sommerdekk når det kommer til vannplaning
Vinterdekk har en dårligere dreneringsevne av vann sammenlignet med sommerdekk. Dette kan føre til økt risiko for vannplaning når man kjører på sommerføre med vinterdekk.
Vannplaning oppstår når vannet på veien ikke blir bortledet raskt nok, og dekkene ikke klarer å få tilstrekkelig grep mot underlaget. På våte veier kan dette føre til at bilen mister stabilitet og man mister kontrollen. Risikoen for vannplaning er større med slitt dekk, og dette gjelder også for vinterdekk på sommerføre.
Derfor er det viktig å ta hensyn til risikoen for vannplaning når man vurderer å bruke vinterdekk på sommeren. Ved å velge sommerdekk tilpasset sommerforholdene, kan man sikre bedre dreneringsevne og redusere risikoen for vannplaning.
Dyrt er det også
Risikoen ved å kjøre med vinterdekk på sommerføre handler ikke bare om sikkerhet, men det kan også føre til økte kostnader. Det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder kostnadene ved å bruke vinterdekk på sommeren.
Bot for bruk av piggdekk på sommerstid er en mulig konsekvens. Piggdekk kan kun brukes i perioden fra og med 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag, med noen unntak for de nordligste fylkene. Å bruke piggdekk på sommeren kan derfor resultere i en bot fra politiet.
I tillegg vil bruken av vinterdekk på sommerføre øke drivstofforbruket og begrense rekkevidden. Dette skyldes at vinterdekk har høyere rullemotstand enn sommerdekk, som kan føre til en økning i drivstofforbruket og dermed også økte kostnader.
En annen faktor som kan påvirke kostnadene ved bruk av vinterdekk på sommeren er at dekkene slites raskere. Vinterdekk er laget for å tåle kuldegrader og snø, og når de brukes på varme sommerveier, kan dette føre til raskere slitasje og kortere levetid for dekkene.
I sum kan det være dyrt å bruke vinterdekk på sommerføre, både i form av bøter, økt drivstofforbruk og raskere slitasje på dekkene. Det er derfor viktig å sørge for å ha riktig type dekk til riktig årstid for å oppnå både sikkerhet og kostnadsbesparelser.
Vinterdekkene dine har det altså best på et dekkhotell om sommeren 👍😀
Foto: Martin Eriksen | Autoria
Foto: Vetle Eriksen | Autoria
Kilde: Naf
Relaterte artikler
Skoda Enyaq med tilhengerfeste
Skoda Enyaq er ikke dårligere enn sine konkurrenter og leveres med hengerfeste om du ønsker det. Du kan finne informasjon om tillatt...
ID.4 med tilhengerfeste
Folkefavoritten ID.4 kan selvfølgelig leveres med tilhengerfeste. Her får du vite hvilken hengervekt som er tillatt, hva tilhengerfestet...
Audi Q4 e-tron med tilhengerfeste
Norgesbilen Audi Q4 e-tron har selvfølgelig mulighet for tilhengerfeste. Det du kanskje lurer på er hvilken hengervekt som er tillatt, hva...