Denne kan ryke! Derfor må du bytte registerreim i tide
Hopp raskt til:
En registerreim er en viktig del av bilens motor, og oppgaven til reima er å forbinde to aksler i motoren slik at rotasjonen skjer i riktig fart. Det er viktig å følge skiftintervallet på registerreima for å unngå at den ryker og forårsaker motorskade.
Hva er en registerreim?
En registerreim er en gummireim med tenner, også kalt tannreim. Den sitter rundt krumtappen og kamakslene i motoren og sørger for at akslene roterer i riktig takt.
Eksperten forklarer: Registerreimen er en viktig del av motoren, og hvis den ryker, kan det føre til at ventilene treffer stemplene og skader motoren. Derfor er det viktig å skifte registerreim i tide. Sven Danielsen | Servicemarkedssjef Autoria Rød
Hvorfor må registerreimen skiftes og når bør den skiftes?
Gummi blir slitt over tid, og hvis reima blir for slitt, kan den ryke. Konsekvensene av en ødelagt registerreim kan være alvorlige, og det kan føre til at motoren blir ødelagt. Derfor er det viktig å følge skiftintervallet på registerreima.
Skiftintervallet på registerreima avhenger av både kjørelengde og alder på bilen din. Verkstedet har informasjon om skiftintervallene på akkurat din bil og kan hjelpe deg med å finne ut når det er på tide å bytte registerreima.
Les mer om kampanje på bytte av registerreim her.
Kan jeg skifte registerreimen selv?
Det anbefales ikke å bytte registerreima selv. Korrekt finjustering av reima krever fagkunnskap og spesialverktøy. I tillegg bør deler som vannpumpe, stramme- og løpehjul skiftes samtidig, noe som kan være vanskelig å gjøre selv.
Hva skjer hvis jeg ikke skifter registerreimen?
Hvis du ikke skifter registerreimen i tide, risikerer du at den ryker, og det kan føre til at motoren blir ødelagt. I tillegg kan det føre til at reparasjonen blir dyrere enn hvis du hadde skiftet reima i tide. Det kan også være at du ikke får dekket skadene på bilen din av forsikringen hvis du ikke har fulgt skiftintervallene på registerreima.
Hvor ofte bør registerreima byttes?
Det anbefales at du bytter registerreimen etter produsentens anbefalinger eller innen det angitte tidsintervallet, avhengig av hva som kommer først. Vanligvis ligger intervallet mellom 60 000 og 120 000 kilometer, eller mellom 5 og 10 år, avhengig av bilmodell og motor. Det er også viktig å huske på at kjøring i ekstreme forhold, som for eksempel høy belastning eller varme, kan føre til økt slitasje på registerreimen. Hvis du lurer på når det er på tide å bytte registerreim, kan vi hjelpe deg med informasjon om skiftintervallene på akkurat din bil.
Kontakt verksted for spørsmål om registerreim her.
Kostnad for bytte av registerreim
Prisen for bytte av registerreim kan variere avhengig av bilmodell og verkstedets timepris. Det er imidlertid en nødvendig investering for å sikre at bilen din fungerer optimalt og for å unngå kostbare reparasjoner og motorskader. I tillegg kan det være lurt å skifte vannpumpen samtidig, da den ofte har samme levetid som registerreimen og kan være vanskelig å nå etter at reimen er byttet.
Les mer om kampanje på bytte av registerreim her.
Foto: Martin Eriksen | Autoria
Foto: Vetle Eriksen | Autoria
Relaterte artikler
Slik skifter du dekk selv - Trinn for trinn guide til dekkskift:
Å skifte dekk selv kan være en utfordrende oppgave, men det kan også være en god måte å spare penger på. Det er imidlertid viktig å gjøre...
ID.4 - Alt du må vite om rekkevidde og lading
Dersom du ønsker informasjon om ID.4 sin rekkevidde og ladetid, samt tips om hvordan du kan lade raskt og oppnå lengst mulig rekkevidde, er...
Skoda Enyaq - Det du må vite om rekkevidde og lading
Hvis du trenger informasjon om rekkevidde og ladetid for Skoda Enyaq, samt tips om hvordan du kan lade raskt og kjøre lengst mulig på én...