Skip to content

VW ID.3 - Alt du må vite om rekkevidde og lading

Hopp raskt til:

Hvis du søker informasjon om rekkevidden og ladetiden til VW ID.3, samt tips om hurtiglading og hvordan du kan maksimere rekkevidden, er du på riktig sted. Her finner du svar på spørsmål om oppgitt rekkevidde for de ulike modellvariantene, testet rekkevidde, ladehastigheter og en rekke nyttige tips for lading og optimal utnyttelse av rekkevidden.


ID.3 rekkevidde og lading

Hvor lang rekkevidde har VW ID.3?

VW ID.3 har en offisiell oppgitt rekkevidde på opptil 555 kilometer i henhold til WLTP-standarden. Den faktiske rekkevidden varierer avhengig av hvilken modellvariant du velger. I tillegg påvirkes den oppgitte rekkevidden av kjøremønster, temperaturer og størrelsen på hjulene du velger.

Volkswagen ID.3 Pure med bakhjulstrekk

  • 170hk (52 kWh netto): Inntil 388 kilometer WLTP

    Volkswagen ID.3 Pro med bakhjulstrekk

  • 204hk (59 kWh netto): inntil 432 kilometer WLTP

    Volkswagen ID.3 Pro S bakhjulstrekk

  • 204hk (77 kWh netto): Inntil 555 kilometer WLTP

    Volkswagen ID.3 GTX med bakhjulstrekk

  • 286hk (79 kWh netto): Inntil 600 kilometer WLTP

 

Valget av modell avhenger av dine spesifikke behov. Dersom du hovedsakelig kjører i byområder og av og til på motorveier, vil en VW ID.3 Pro være tilstrekkelig for deg. Hvis du derimot jevnlig legger tilbake lengre distanser eller har en hytte på fjellet, vil VW ID.3 Pro S være det ideelle valget for deg.

Les mer om VW ID.3 her! 

ID.3 rekkevidde

Hvordan er rekkevidden til VW ID.3 på vinteren?

Volkswagen oppgir at VW ID.3 kan oppnå en rekkevidde på mellom 388 og 600 kilometer, avhengig av modellvariant, temperatur, kjøreforhold og om bilen er forvarmet med ladekontakten tilkoblet. Den forbedrede ID.3 leveres nå med varmepumpe som standard, noe som gjør den optimal for nordiske vinterforhold. Varmepumpen reduserer rekkeviddetapet på kalde dager med temperaturer fra -15 °C til 10 °C og bidrar samtidig til effektiv oppvarming av kupeen. Det samme gjelder nedkjøling om sommeren. 

Volkswagen har implementert flere teknologier for å minimere rekkeviddetap, inkludert forvarming av batteri og kupe før kjøring, samt termisk styring for å velge den mest effektive oppvarmingsmetoden. Dette gir deg muligheten til å unngå å bruke unødvendig energi fra batteriet til oppvarming etter at kjøreturen er startet.

ID.3 Rekkevidde og Lading

Hva sier rekkeviddetester om VW ID.3?

NAF har testet den utgående ID.3 både sommer og vinter. Varianten med 58kWs batteriet tilbakela en samlet avstand på 421 kilometer i sommertesten, noe som er 3 kilometer lengre enn den offisielle WLTP-rekkevidden. Ved en gjenværende batterikapasitet på 10 prosent hadde bilen allerede kjørt 350 kilometer. I vintertesten kjørte den totalt 340 kilometer. Det er 78 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. Testruten vinterstid bøy på alt fra rolig bykjøring til krevende fjellstigninger, med temperaturer mellom 7 og -2 grader.

Daværende Volkswagen ID.3 Pro S kjørte 435 kilometer i vintertesten og 564 kilometer i sommertesten. Testen ble gjennomført i skiftende norsk vinterforhold med en temperatur mellom 0 til minus 10 grader.

Det er velkjent at elbiler opplever redusert rekkevidde om vinteren. NAF har påvist at elbiler de siste årene kan miste mellom 4 og 30 prosent av den oppgitte rekkevidden under vinterforhold. Faktorer som kulde, kjøring på snødekte veier med utfordrende forhold, samt bruk av varmeapparat, kan øke energiforbruket betydelig.

Det er verdt å påpeke at NAF's rekkeviddetest utføres uten forvarming av kupeen eller batteriet, en faktor som begrenser rekkevidden mer enn når bilen er forvarmet. Videre har testene blitt gjennomført i varierende temperaturer og kjøreforhold fra år til år, noe som også påvirker testresultatene.


*WLTP = Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure. WLTP målinger gjennomføres i over 20 varmegrader.


ID.3 Lading

Tips for å få mest mulig rekkevidde

  • Forvarm bilen når du lader hjemme. (Samme funksjon kan kjøle ned bilen på sommeren)

  • Koble deg til We Charge med Volkswagen-appen og bruk ruteplanleggeren som finner den mest effektive veien til destinasjonsmålet

  • Kjør jevnt og gjør det til en vane å bruke adaptiv cruisekontroll.

  • Slå på regenerering – det gjør at bilen bremser uten bruk av bremsepedal og dermed lader batteriet mens du kjører

  • Bruk setevarme i stedet for å skru opp varmeapparatet når det er kaldt

  • Kjør i økomodus. Dette stilles inn i bilen.

  • Ha riktige dekk med lav rullemotstand og sørg for at du har riktig lufttrykk.

  • Begrens kjøring med ekstra last, for eksempel takboks, når det ikke er nødvendig.

Les mer om hva du får plass til i VW ID.3

ID.3 Lading

Hvor lang tid tar det å lade VW ID.3?

Ladetid hjemme: 
Alle modellene til VW ID. 3 kan ta imot opptil 11 kW fra en ladeboks hjemme. Hvorvidt du klarer å ta ut 11KW avhenger av hvilken strømkurs du har tilgjengelig. 

Her ser du noen estimater på hvor lenge det tar å lade fra 0-100% hjemme.

1-fase 16A (3.7 kW) 24 timer

1-fase 32A (7.4 kW) 12 timer

3-fase 16A (11 kW) 8 timer

Ladetid på ladestasjoner:

I følge NAFs ladetester i 2022, lynladet VW ID. 3 58 kW fra 10-80 % på 30 minutter på vinteren, mens i sommerenes test for ID. 3 Pro S brukte NAF 38 minutter og 54 sekunder på å lade fra 2 til 80 prosent. Den maksimale registrerte effekten var imponerende 130 kW, noe som er 5 kW mer enn det Volkswagen selv oppgir som maksimal ladeeffekt.

I vinterens test for ID. 3 Pro S brukte NAF 38 minutter og 34 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. I løpet av ladeøkta mottok bilen 58,60 kWt. 

Med de nye batteripakkene i 2024 modellene vil du se bedre resultater ved kommende tester. 

 

ID.3 rekkevidde og lading

Tips til lading av VW ID.3

Lading hjemme 

  • Last ned Volkswagen-appen - så kan du starte og stoppe lading, sjekke rekkevidde og resterende ladetid. Med appen kan du også tidsinnstille ladingen, og sette på forvarming eller nedkjøling.

  • Start lading ved 10-20 % hvis du vil lade raskest mulig. Det bidrar til å varme opp batteriet – som igjen gjør at du lader raskere. 

  • Lad på natten da strømmen oftest er rimeligst.  

  • Lade på varmt batteri, gjerne i oppvarmet garasje. Da lader du både mer skånsomt og raskere.

Lading på tur

  • Lad først når du har kjørt et stykke. Spesielt på vinteren lader du raskest når batteriet er skikkelig varmt.

  • Velg ladere med høy kilowatt, gjerne 150KW. Da lader du hurtigst mulig.

  • Kjør til lavest mulig batteriprosent før du lader og du får mest rekkevidde i forhold til ladetid. 

  • Legg gjerne inn kortere ladestopp. Du får ofte nok rekkevidde til å komme frem til neste lader.

  • Fullad batteriet hvis du har behov. 

Hvor mye bør jeg lade?  

For lengst mulig batterilevetid anbefaler Volkswagen følgende: 

  • Lad opptil 80 % for daglig bruk, hvis du vanligvis kjører kortere turer i hverdagen. 

  • Lad gjerne til 100 % når du kjører lengre distanser hvor du ønsker maksimal rekkevidde. 

  • Ha mellom 30 % og 80 % batterinivå når du skal stå parkert noen dager. 


Hvor lang rekkevidde har ID.3

Foto: Vetle | Autoria

Kilde: NAF

Kilde: NAF

Kilde: NAF

Kilde: NAF

Relaterte artikler

Hvordan kan du overvinne rekkeviddeangst?

Rekkeviddeangst er en bekymring eller frykt for å kjøre elbil på grunn av begrensninger i batterikapasitet og ladetid. Rekkeviddeangst kan...

Skoda Enyaq - Det du må vite om rekkevidde og lading

Hvis du trenger informasjon om rekkevidde og ladetid for Skoda Enyaq, samt tips om hvordan du kan lade raskt og kjøre lengst mulig på én...

ID.4 - Alt du må vite om rekkevidde og lading

Dersom du ønsker informasjon om ID.4 sin rekkevidde og ladetid, samt tips om hvordan du kan lade raskt og oppnå lengst mulig rekkevidde, er...