ID.4 - Alt du må vite om rekkevidde og lading
Hopp raskt til:
Dersom du ønsker informasjon om ID.4 sin rekkevidde og ladetid, samt tips om hvordan du kan lade raskt og oppnå lengst mulig rekkevidde, er du på rett sted. Her vil du få vite det du lurer på om oppgitt rekkevidde for ulike modellvarianter, test av rekkevidde, ladehastigheter, og en rekke gode lade- og rekkeviddetips.
Rekkevidde
Hvor lang rekkevidde har ID.4?
ID.4 har en oppgitt rekkevidde på inntil 546 kilometer WLTP. Rekkevidden avhenger av om du foretrekker bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, samt hvilken modellvariant du velger. Kjøremønster, temperaturer og størrelse på hjul spiller også inn på den oppgitte rekkevidden.
VW ID.4 med bakhjulstrekk
- ID.4 Pure 170hk (52 kWh netto): inntil 363 kilometer
- ID.4 Pure businessline 170hk (52 kWh netto): inntil 361 kilometer
- ID.4 Pro 286hk (77 kWh netto): Inntil 546 kilometer
- ID.4 Pro Highline 286hk (77 kWh netto): inntil 544 kilometer
VW ID.4 med firehjulstrekk
- ID.4 Pro 4MOTION 286hk (77 kWh netto: inntil 527 kilometer
- ID.4 Pro 4MOTION 286hk (77 kWh netto): inntil 525 kilometer
- ID.4 GTX 4MOTION 340hk (77 kWh netto): Inntil 512 kilometer
Hvilken modell du skal velge avhenger av de ulike behovene du har. Kjører du stort sett i bynære strøk og på motorvei klarer du deg fint med en VW ID.4 med bakhjulstrekk og får fordelen av lengre rekkevidde. Bor du et sted med krevende vinterforhold eller kanskje har hytte på fjellet vil VW ID.4 Pro 4MOTION eller GTX være et ideelt valg for deg.
Les mer om ID.4 her.
Hvordan er rekkevidden til ID.4 på vinteren?
Volkswagen oppgir at rekkevidden til VW ID.4 skal klare mellom 363 og 546 kilometer, avhengig av modellvariant, temperatur, kjøreforhold og om du har forvarmet bilen med ladekontakten tilkoblet. Nytt hos 2024 modellen av ID.4 er leveres med varmepumpe som standard, som gjør den spesielt tilpasset nordiske vinterforhold. Varmepumpen reduserer rekkeviddetapet på kalde dager ved temperaturer ved -15 °C til 10°C. Varmepumpen bidrar også til mer effektiv oppvarming av kupéen på kalde dager.
Volkswagen har også implementert flere teknologier for å minske tap av rekkevidde, som forvarming av batteriet og kupeen før kjøring, samt termisk styring for å velge den mest effektive metoden for oppvarming. På denne måten unngår du å bruke unødvendig energi fra batteriet til oppvarming etter at du har startet kjøreturen.
Hva sier rekkeviddetester om VW ID.4?
Blant annet har NAF en test av ID.4 sommer og vinter. Ifølge deres tester avviker rekkevidden med om lag 15 prosent fra WLTP* på vinteren for ID.4 med bakhjulstrekk I sommertesten kjørte ID.4 lenger enn oppgitt WLTP rekkevidde. For ID.4 GTX avviker rekkevidden med 25% på vinteren og 8,5% på sommeren.
Det er ingen hemmelighet at elbiler har dårligere rekkevidde på vinteren. De siste årene har NAF erfart at elbiler taper mellom 4 og 30 prosent av oppgitt rekkevidde på vinterstid. Kulde, kjøring på snødekte veier med vanskelige kjøreforhold, samt bruk av varmeapparat vil øke forbruket.
Verdt å nevne er at rekkeviddetesten til NAF gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri – noe som begrenser rekkevidden mer enn en forvarmet bil. I tillegg er testene fra år til å gjennomført i ulike temperaturer og kjøreforhold, dette spiller også inn på testresultatene. NAF har ikke hatt mulighet til å teste rekkevidde på nye ID.4 ennå, men det antas at de blir testet på nyåret.
*WLTP = Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure. WLTP målinger gjennomføres i over 20 varmegrader.
Tips for å få mest mulig rekkevidde
-
Forvarm bilen når du lader hjemme. (Samme funksjon kan kjøle ned bilen på sommeren)
-
Koble deg til We Charge med Volkswagen-appen og bruk ruteplanleggeren som finner den mest effektive veien til destinasjonsmålet
-
Kjør jevnt og gjør det til en vane å bruke adaptiv cruisekontroll.
-
Slå på regenerering – det gjør at bilen bremser uten bruk av bremsepedal og dermed lader batteriet mens du kjører
-
Bruk setevarme i stedet for å skru opp varmeapparatet når det er kaldt
-
Kjør i økomodus. Dette stilles inn i bilen.
-
Ha riktige dekk med lav rullemotstand og sørg for at du har riktig lufttrykk.
-
Begrens kjøring med ekstra last, for eksempel takboks, når det ikke er nødvendig.
Lading
Hvor lang tid tar det å lade VW ID.4?
Ladetid hjemme:
Alle modellene til VW ID.4 kan ta imot opptil 11 kW fra en ladeboks hjemme. Hvorvidt du klarer å ta ut 11KW avhenger av hvilken strømkurs du har tilgjengelig.
Her ser du noen estimater på hvor lenge det tar å lade fra 0-100% hjemme
1-fase 16A (3.7 kW) 24 timer
1-fase 32A (7.4 kW) 12 timer
3-fase 16A (11 kW) 8 timer
Ladetid på ladestasjoner
I følge NAFs ladetester i 2021 og 2022, lynlades VW ID.4 fra 5-80 % på 37 minutter om sommer og fra 7-80% på 37 minutter vinter. Det betyr at du kan kjøre godt over 30 mil (på sommeren) etter lading til 80% før du trenger nytt påfyll av strøm, dette vil si at med de nye batteripakkene i 2024 modellene vil du se bedre resultater ved kommende tester.
Forvarming av batteri på ID.4
Er du usikker på hvordan du forvarmer batteriet på ID.4? Fra og med 2024 vil alle ID.4-modellene nå kunne starte forvarming av batteriene før lading. Denne praktiske funksjonen aktiveres automatisk når du planlegger reisen din ved å inkludere stopp for hurtiglading via bilens navigasjonssystem, eventuelt kan du velge å aktivere den manuelt gjennom infotainmentsystemet i bilen.
Hvordan forvarme batteri på ID.4?
- Automatisk hvis du inkluderer ladestopp ved planlegging av reisen
- Manuelt via infotainmentsystemet
Tips til lading av VW ID.4
Lading hjemme
-
Last ned Volkswagen-appen - så kan du starte og stoppe lading, sjekke rekkevidde og resterende ladetid. Med appen kan du også tidsinnstille ladingen, og sette på forvarming eller nedkjøling
- Start lading ved 10-20 % hvis du vil lade raskest mulig. Det bidrar til å varme opp batteriet – som igjen gjør at du lader raskere.
-
Lad på natten da strømmen oftest er rimeligst.
-
Lade på varmt batteri, gjerne i oppvarmet garasje. Da lader du både mer skånsomt og raskere.
Lading på tur
-
Lad først når du har kjørt et stykke. Spesielt på vinteren lader du raskest når batteriet er skikkelig varmt
-
Velg ladere med høy kilowatt, gjerne 175KW. Da lader du hurtigst mulig.
-
Kjør til lavest mulig batteriprosent før du lader og du får mest rekkevidde i forhold til ladetid.
-
Legg gjerne inn kortere ladestopp. Du får ofte nok rekkevidde til å komme frem til neste lader.
-
Fullad batteriet hvis du har behov.
Hvor mye bør jeg lade?
For lengst mulig batterilevetid anbefaler Volkswagen følgende:
-
Lad opptil 80 % for daglig bruk, hvis du vanligvis kjører kortere turer i hverdagen.
-
Lad gjerne til 100 % når du kjører lengre distanser hvor du ønsker maksimal rekkevidde.
-
Ha mellom 30 % og 80 % batterinivå når du skal stå parkert noen dager
Foto: Martin Eriksen | Autoria
Relaterte artikler
Skoda Enyaq - Det du må vite om rekkevidde og lading
Hvis du trenger informasjon om rekkevidde og ladetid for Skoda Enyaq, samt tips om hvordan du kan lade raskt og kjøre lengst mulig på én...
Hvordan kan du overvinne rekkeviddeangst?
Rekkeviddeangst er en bekymring eller frykt for å kjøre elbil på grunn av begrensninger i batterikapasitet og ladetid. Rekkeviddeangst kan...
VW ID.3 - Alt du må vite om rekkevidde og lading
Hvis du søker informasjon om rekkevidden og ladetiden til VW ID.3, samt tips om hurtiglading og hvordan du kan maksimere rekkevidden, er du...